Regler och genomförande

Triathlon med hund 23 augusti 2014.

Agardhlogga-dokumenthuvud

Vi kommer att hålla till vid Rosersbergs slott. Första deltävlingen är simning och kommer att utföras nedanför slottet vid bryggan (markerat ”Startområde” på kartan).

10:00 Bangenomgång vid ”Startområdet”.

11:00 Start för lagdeltagarna

11:15 Start för de individuella deltagarna, alla samtidigt.

14:14 Bangenomgång grupp 2

14:45 Start för lagdeltagarna grupp 2.

15:00 Start för de individuella deltagarna grupp 2, alla samtidigt.

Uppdaterade startlistor finns på www.agardhshundsport.se

 

Regler och genomförande

 

Simning: 100 meter

Samtliga hundar ska ha flytväst. Hunden ska vara kopplad under simningen. Alla simmar tillsammans med sina hundar i vattnet. Alla lag startar samtidigt, med simning på 100 meter. Hundförare och hund kommer att simma ut i öppet vatten och runda en boj och sedan tillbaka till land för att sedan fortsätta med cyklingen. Hundföraren kopplar om hunden och tar av flytvästen.

Cykling: 3,9 km

Här använder ni egen cykel med springer eller i koppel, där hunden springer bredvid cykeln i halsband utan att dra alt. expanderlina i fronten på cykeln, där hunden drar i nomesele. Hundföraren har givetvis hjälm. Det kommer att vara grusväg på flack mark. Vi rekommenderar att ni har en mountainbike eller liknande. Därefter lämnas cykeln och ekipaget fortsätter med att löpa 4,6 km tillsammans.

Löpning: 4,6 km

Hunden springer bredvid hundföraren i koppel och halsband utan att dra. Alt midjebälte på hundföraren, expander och nomesele på hunden, där hunden drar/hjälper hundföraren. Det är i ett elljusspår som är kuperat och har inslag av riktigt branta backar.

 

Vaccinationsintyg på hunden ska kunna visas upp innan start vid bangenomgången. Ni ansvarar själva för att hunden och hundföraren är försäkrade under denna dag.

Vi kommer att ha funktionärer efter hela banan om det skulle inträffa något.

Övrigt: Inga lösa hundar, plocka upp efter din hund, parkera bilen på stora parkeringen vid slottet (se kartan), ta med vatten och egen matsäck. Vi hjälps alla åt i växlingsområdet så att alla kommer i väg utan problem.

Startavgiften går oavkortat till Barncancerfonen, Framtidens Barn

Har ni frågor och funderingar så tveka inte att höra av er.

Britta Agardh och Stefan Englund